Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης: 137 ωφέλιμα κεφάλαια
104. Τίποτε άλλο
δε δίνει συντριβή στην καρδιά και ταπείνωση στην ψυχή, όσο το να
παραμένει κανείς σε μόνωση με γνώση και σιωπή για όλα τα πράγματα.
Και τίποτε άλλο δεν διαφθείρει τόσο την κατάσταση της ησυχίας και
δεν αφαιρεί από αυτήν τη θεία δύναμη, όσο τα έξι αυτά περιεκτικά πάθη:
παρρησία, γαστριμαργία, πολυλογία, περισπασμός, έπαρση και οίηση, το
κυριότερο πάθος. Εκείνος που συνήθισε σ’ αυτά με προθυμία και που μετά
την προκοπή του σ’ αυτά σκοτίζεται ακόμη περισσότερο, γίνεται
αναίσθητος. Κι αν μεν ανανήψει και ξαναβάλει αρχή με πίστη και προθυμία,
θα επιτύχει πάλι αυτό που επιδιώκει, και μάλιστα αν ταπεινώνεται και
ζητεί μ’ επιμονή. Αν όμως, εξαιτίας της αμέλειάς του, βασιλέψει μέσα του
κάποιο από τα πάθη που προείπαμε, τότε εκστρατεύει εναντίον του όλη η
στρατιά των κακών, μαζί με την ολέθρια απιστία, κι ερημώνει την ψυχή που
έγινε σαν τη Βαβυλώνα από τις ταραχές και τους θορύβους των δαιμόνων.Κι
έτσι η τελευταία κατάσταση αυτού του ανθρώπου γίνεται χειρότερη από την
πρώτη(Ματθ. 12,45), ώστε να γίνει οργίλος εχθρός και κατήγορος των
άλλων ησυχαστών και ν’ ακονίζει τη γλώσσα του σαν μυτερό δίκοπο μαχαίρι
εναντίον τους.
117. Οι τρόποι που δείχνουν και οδηγούν στη θεοδώρητη ταπείνωση είναι εφτά κι ο καθένας στηρίζει και γεννά τους άλλους.
Είναι οι ακόλουθοι: σιωπή, ταπεινοφροσύνη, ταπεινολογία, ταπεινή ενδυμασία, αυτομεμψία, συντριβή, εσχατιά.
Η με επίγνωση σιωπή γεννά την ταπεινοφροσύνη.
Από την ταπεινοφροσύνη γεννιούνται οι άλλοι τρεις τρόποι της
ταπεινώσεως: το να λέει κανείς ταπεινά, το να φορά ταπεινά και ευτελή
ρούχα και το να μέμφεται διαρκώς τον εαυτό του.
Αυτοί οι τρεις τρόποι γεννούν τη συντριβή που προέρχεται από την
παραχώρηση των πειρασμών, την οποία ονομάζουν και οικονομική παιδαγωγία
και ταπείνωση που προξενείται από τους δαίμονες.
Η συντριβή εύκολα κάνει την ψυχή να βιώνει την «εσχατιά», δηλαδή να
είναι κάτω απ’ όλους και έσχατη όλων, αφού την κυριεύουν όλοι. Οι δύο
τελευταίοι τρόποι φέρνουν την τέλεια και θεοδώρητη ταπείνωση. Τη δύναμη
αυτή την ονομάζουν τελειότητα όλων των αρετών. Και αυτή είναι που
αποδίδει στο Θεό τα ενάρετα κατορθώματα.
Πρώτα λοιπόν απ’ όλα είναι η σιωπή, από την οποία γεννιέται η ταπεινοφροσύνη. Αυτή γεννά τους επόμενους τρεις τρόπους της ταπεινώσεως. Οι τρεις αυτοί τρόποι γεννούν τη συντριβή. Η συντριβή γεννά τον έβδομο τρόπο της πρώτης ταπεινώσεως, τον κάτω απ’ όλους, τον οποίο και ονομάζουν οικονομική ταπείνωση.
Η οικονομική ταπείνωση φέρνει τη θεοδώρητη και τέλεια και ανυπόκριτη και αληθινή ταπείνωση. Η πρώτη ταπείνωση έρχεται έτσι:
Αν ο άνθρωπος δεν εγκαταλειφθεί και δεν νικηθεί και δεν υποδουλωθεί
και δεν κυριευθεί νικημένος από κάθε πάθος και λογισμό και πνεύμα,
χωρίς να βρίσκει βοήθεια μήτε από έργα, μήτε από το Θεό ή από ο,τιδήποτε
γενικά, έτσι που να φτάσει πια στην απελπισία και να ταπεινωθεί σε όλα,
δεν μπορεί να συντριβεί και να έχει τον εαυτό του κάτω απ’ όλους και
έσχατο και δούλο όλων και χειρότερο ακόμη κι από τους δαίμονες, αφού
νικιέται κι εξουσιάζεται από αυτούς.
Αυτή λοιπόν είναι η οικονομική ταπείνωση που παραχωρεί η Πρόνοια, και μέσω αυτής δίνεται από τον Θεό η δεύτερη, η υψηλή ταπείνωση,
η οποία είναι θεία δύναμη που ενεργεί και κάνει τα πάντα. Αυτή κάνει
τον άνθρωπο να βλέπει τον εαυτό του πάντοτε όργανο της θείας δυνάμεως
και να εργάζεται μ’ αυτήν τα θαυμάσια του Θεού.
http://paterikakeimena.blogspot.gr/2011/12/137.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου