D R E A M C O N T R O L :
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ
“Συνειδητό” ή “Διαυγές” Όνειρο
( lucid dream )
Κώστας Ναυπλιώτης
Σε διαφήμιση γνωστής μάρκας ηλεκτρονικών διαβάζουμε:
«Αν
υποφέρετε από συχνούς εφιάλτες και ανήσυχο ύπνο ήρθε η ώρα να
δοκιμάσετε τη νέα εφαρμογή Dream: On για iPhone, που σύμφωνα με το
δημιουργό της, καθηγητή Richard Wiseman, έχει τη μοναδική ικανότητα να
ελέγχει τα όνειρα μας! Για να ενεργοποιήσετε την εφαρμογή, πρέπει αρχικά
να θέσετε το ξυπνητήρι (ώρα και τόνο) σας όπως και το θέμα (soundscape)
του τι θέλετε να ονειρευτείτε. Στη συνέχεια τοποθετείτε προσεκτικά το
τηλέφωνο σας στην άκρη του κρεβατιού με την οθόνη να κοιτά προς τα κάτω.
Από τη στιγμή αυτή το Dream:On παρακολουθεί τις κινήσεις σας όσο
κοιμάστε και τη στιγμή που θεωρεί ότι ξεκινάτε να ονειρεύεστε παίζει το
soundscape της επιλογής σας…»1
Η
εφαρμογή αυτή δεν είναι η μόνη καθώς πολλές εταιρείες έτρεξαν να
προλάβουν τον συναγωνισμό του καλύτερου λογισμικού για έλεγχο ονείρων. Η
εφαρμογή DreamZ εγγυάται και αυτή τον έλεγχο των ονείρων σας.
Τι είναι το συνειδητό ή «διαυγές όνειρο»;Ένα
συνειδητό όνειρο είναι ένα όνειρο στο οποίο γνωρίζετε ότι ονειρεύεστε,
ενώ είστε ακόμα στο όνειρο. Αυτή η συνειδητοποίηση σας δίνει την
ευαισθητοποίηση / συνείδηση / διαύγεια στο όνειρο. Η λέξη «διαύγεια»
σημαίνει να έχεις σαφείς σκέψεις και κατανόηση. Ωστόσο, ένα συνειδητό
όνειρο δεν είναι απλά το όνειρο όπου έχετε τη κατανόησή του. Ο επίσημος
ορισμός του συνειδητού όνειρου σημαίνει ότι ο ονειροπόλος πρέπει να
συνειδητοποιήσει ότι… ονειρεύεται.
Τι είναι ο Έλεγχος Ονείρου;
Έλεγχος
Ονείρου είναι συχνά αυτό που οι άνθρωποι σκέφτονται, όταν θέλουν να
κάνουν ενδιαφέροντα πράγματα σε ένα όνειρο, σαν να ήταν πραγματική ζωή.
Για παράδειγμα: Να έχουν σούπερ δύναμη, τηλεμεταφορά, τηλεκίνηση, να
επισκέπτονται άλλους πλανήτες, και ο κατάλογος συνεχίζεται με μοναδικό
όριο τη φαντασία σας. Σύμφωνα με τους ειδικούς του χώρου ο Έλεγχος
Ονείρου δεν ταυτίζεται με το «διαυγές όνειρο» καθώς μπορεί κάποιος να
έχει Έλεγχο στο όνειρό του αλλά χωρίς απόλυτη διαύγεια και αντίστροφα
κάποιος με απόλυτη διαύγεια να μην έχει καθόλου έλεγχο. Γενικά έλεγχος
θεωρείται όταν κάποιος δρα σε ένα όνειρο απολύτως συνειδητά με πρόθεση
να αλλάξει ή να καθορίσει το περιεχόμενό του.
Καταγραφή Ονείρων
Η
ανάκληση ονείρων είναι η ικανότητα να θυμάται κανείς τα όνειρα του. Η
ικανοποιητική ανάκληση θεωρείται το πρώτο βήμα για την επίτευξη
συνειδητού ονείρου. Η κύρια τεχνική που χρησιμοποιείται είναι να κρατά
κανείς ένα ημερολόγιο ονείρων (ονειρολόγιο) στο οποίο να καταγράφει ό,τι
όνειρο (ή τμήμα ονείρου) θυμάται ακριβώς μόλις ξυπνήσει. Στις γενικές
οδηγίες για πετυχημένο Έλεγχο Ονείρων δίνονται κάποιες συμβουλές
προεργασίας. Μπορείς να κρατάς ένα ονειρολόγιο δίπλα στο κρεββάτι, ένα
τετράδιο που με το που ξυπνάς ή καθώς πίνεις τον καφέ σου στην κουζίνα
να γράφεις για τα όνειρα που είδες το προηγούμενο βράδυ.. Αυτό είναι
βασικό να γίνει όταν είσαι φρεσκοξυπνημένος και θυμάσαι λεπτομέρειες που
αργότερα θα ξεχάσεις. Μπορείς να το κάνεις και online αν έχεις χρόνο
στο Lucidpedia, ένα site που παρέχει αρκετά εργαλεία για την ανάλυση
της πορείας σου στον ονειρόκοσμο, σαν ένα online προσωπικό ονειρολόγιο.
Σύμφωνα
πάντα με τους ειδικούς καταγραφή των ονείρων σε ονειρολόγιο εξυπηρετεί
δυο σκοπούς: εξασκείς την μνήμη σου στο να κάνει ανάκληση ονείρων και
“δηλώνεις” στον εαυτό σου ότι ασχολείσαι με τα όνειρα οπότε τον
προγραμματίζεις κατά κάποιο τρόπο. Επίσης το ονειρολόγιο μπορεί να σε
βοηθήσει να αναγνωρίσεις μοτίβα στα όνειρά σου, είτε αυτά αφορούν
γεγονότα που συμβαίνουν συχνά στα όνειρά σου, οπότε θα μπορούσες να τα
χρησιμοποιήσεις για να αναγνωρίσεις πότε ονειρεύεσαι ή θα μπορούσες να
αναλύσεις το υποσυνείδητο υλικό που πιστεύεις πως σχετίζεται με
οτιδήποτε που σε προβληματίζει.
Γιατί να θέλει κάποιος να έχει συνειδητότητα στα όνειρά του;
- Για διασκέδαση
Η χαρά του να μπορείς να κάνεις τα πάντα χωρίς περιορισμούς. «Θα
μπορούσατε να οδηγείτε το αυτοκίνητό της φαντασίας σας, θα μπορούσατε
να τρέξετε τόσο γρήγορα όσο ένα αυτοκίνητο, ή τόσο γρήγορα σαν αστραπή.
Θα μπορούσατε να πετάξετε ένα μαχητικό τζετ ή ακόμη και σαν Superman. Θα
μπορούσατε να δοκιμάσετε τηλεκίνηση, ή θερμότητα της όρασης,
τηλεμεταφορά και όλα αυτά που βλέπατε σε κόμικς και σε ταινίες… Θα
μπορούσατε να πετάξετε σε έναν πλανήτη, ή ακόμα και να δημιουργήσετε
έναν πλανήτη. Θα μπορούσατε να δημιουργήσετε ένα ολόκληρο σύμπαν και να
κυβερνήσετε σαν Θεός, αν θέλετε. Γιατί να μην δοκιμάσετε ένα παιχνίδι
μπιλιάρδο με τον Δία, οι μπάλες είναι φεγγάρια, πλανήτες και αστέρια…». 2
- Για να δραπετεύσει από την δύσκολη πραγματικότητα και το στρες.
Εάν
η πίεση του πραγματικού κόσμου είναι αφόρητη πάνω σας, τα διαυγή όνειρα
σας επιτρέπουν να δημιουργήσετε έναν τέλειο φανταστικό κόσμο, όπου
μπορείτε να κάνετε ό, τι θέλετε. Προσοχή όμως να μην προσκολληθείτε σε
αυτόν τον φανταστικό κόσμο και απαρνηθείτε την πραγματική ζωή.
Το
τελευταίο πράγμα που θα θέλατε είναι να γίνει το lucid dream πιο
σημαντικό από ό, τι η πραγματική ζωή. Ωστόσο, αν γίνεις ένας αρκετά
καλός «διαυγής ονειροπόλος», μπορείς απλά να ταξιδεύεις πίσω σε αυτό τον
φανταστικό σου κόσμο κάθε φορά που υποφέρεις από στρες. 3
- Για να απαλλαγεί από τους …εφιάλτες του.
Πολεμώντας τους ο ίδιος μέσα στο όνειρό του!
- Για καλλιτεχνική έμπνευση.
Πολλοί
θεωρούν ότι ενισχύθηκαν οι καλλιτεχνικές τους ικανότητες μέσω της
τεχνικής αυτής επειδή διάφορες εμπνεύσεις ή ιδέες αποκαλύπτονται στο
άτομο την στιγμή που ονειρεύεται.
- Για να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους χρησιμεύσουν στην πραγματική ζωή.
Ισχυρίζονται
ότι όταν κάνεις κάτι σε ένα όνειρο η δραστηριότητα του εγκεφάλου είναι η
ίδια με αυτή της πραγματικής ζωή. Αυτό σημαίνει πως ό,τι κάνεις σε ένα
όνειρο, αποκτάς και την εμπειρία σαν να το έκανες στην αληθινή ζωή. Έτσι
μπορείτε να εξασκηθείτε στο να μιλάτε σε μεγάλο ακροατήριο ή να
προπονηθείτε διάφορα σπορ και σε καλλιτεχνικές εργασίες.
ΥΠΟΒΟΣΚΩΝ ΥΠΟΒΑΘΡΟ
Είναι νέο φρούτο ο έλεγχος των ονείρων ή κάποια μετάλλαξη ανατολίτικης δοξασίας
προσαρμοσμένη στη Δυτική κουλτούρα όπως ακριβώς η Γιόγκα, η
Μετενσάρκωση και κάποιες ανορθόδοξες θεραπευτικές μέθοδοι; Οι
υποστηρικτές μιλούν για αρχαίες καταβολές του φαινομένου και δεν διστάζουν να αλλοιώσουν ακόμα και Βιβλικά εδάφια προκειμένου να βεβαιώσουν τον ισχυρισμό τους όπως για παράδειγμα το Β΄ Κορ. Ιβ’ 1-4: «Καυχᾶσθαι
δὴ οὐ συμφέρει μοι· ἐλεύσομαι γὰρ εἰς ὀπτασίας καὶ ἀποκαλύψεις Κυρίου
οἶδα ἄνθρωπον ἐν Χριστῷ πρὸ ἐτῶν δεκατεσσάρων· εἴτε ἐν σώματι οὐκ οἶδα,
εἴτε ἐκτὸς τοῦ σώματος οὐκ οἶδα, ὁ Θεὸς οἶδεν· ἁρπαγέντα τὸν τοιοῦτον
ἕως τρίτου οὐρανοῦ καὶ οἶδα τὸν τοιοῦτον ἄνθρωπον· εἴτε ἐν σώματι εἴτε
ἐκτὸς τοῦ σώματος οὐκ οἶδα, ὁ Θεὸς οἶδεν ὅτι ἡρπάγη εἰς τὸν παράδεισον
καὶ ἤκουσεν ἄρρητα ῥήματα, ἃ οὐκ ἐξὸν ἀνθρώπῳ λαλῆσαι..».
Οι διαφορές όμως, των εμπειριών των ονειροπόλων ταξιδευτών και της αποκάλυψης του Παύλου είναι πολλές. Ο
ίδιος δεν λέει ευθέως ότι αυτός είχε την εμπειρία αλλά ομιλεί
ταπεινοφρόνως περί δήθεν «τρίτου» προσώπου: «οἶδα (γνωρίζω) ἄνθρωπον ἐν
Χριστῷ», «οἶδα τὸν τοιοῦτον ἄνθρωπον», «ὑπὲρ τούτου καυχήσομαι». Είναι
επίσης αξιοπρόσεκτο, ότι η «αποκάλυψη» αυτὴ είχε γίνει «πρὸ ἐτῶν
δεκατεσσάρων»· και όμως, ο Άγιος διατηρούσε αυτή κρυφή χωρίς κανένας
άλλος να γνωρίζει. Έτσι η εμπειρία του Παύλου φαίνεται ότι δεν ήταν
αποτέλεσμα δικής του τεχνικής ικανότητας αλλά δωρεά του Αγίου Πνεύματος
την οποία ταπεινά απέκρυψε για 14 ολόκληρα χρόνια.
Σύμφωνα με τη διδασκαλία του «Τελευταίου των Νηπτικών» μακαριστού γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή:
«Κάθε αληθής θεωρία δεν είναι παρά θεία ενέργεια και, επομένως, μία των ακτίστων ενεργειών. Το πως, πότε και πόσον γίνεται δεν εμπίπτει ποτέ στην ανθρώπινη πρωτοβουλία. Εδώ
ακριβώς είναι η απόδειξι προς τους πεπλανημένους, οι οποίοι
προγραμματίζουν χρόνο, χώρο και σχήμα και ιδίως με τις έξωθεν αισθήσεις.
Ο ευχόμενος και έχων καθαρόν νουν και καρδίαν και συνήθως σε ώρα
προσευχής, άνευ προγράμματος ή προσδιορισμού, περιλάμπεται από άϋλον
άκτιστον φως, λεπτόν και λευκότατον, το οποίον πλημμυρίζει όλον τον
άνθρωπον έσωθεν και έξωθεν. Αυτό το φως τον μεταμορφώνει και τον
μετασχηματίζει στην δική του υπερφυσικήν λεπτότητα, οπότε δεν αισθάνεται
ούτε βάρος, ούτε πάχος, ούτε πάθος από τα αδιάβλητα˙ έπειτα
αρπάζει τον νου του όπου αν αυτή θελήση, ενώ δεν λειτουργούν οι
αισθήσεις μηδέ αυτός ο νους, αλλά μόνον ακολουθεί την πορείαν τού αγίου
φωτός, μόνον θαυμάζει και εκπλήσσεται και, αν χρειασθή να
πληροφορηθή κάτι, τότε μόνον το επινοεί και όχι εκ των προτέρων, αλλά
αυτήν την ώρα και για την προκύψασαν ανάγκην. Το πλείστον της
αισθήσεώς του είναι η αγάπη τού Θεού, τον οποίον αισθάνεται τότε ως
παρόντα, τού οποίου την αίσθησιν αναπνέει και οιονεί ψηλαφεί και κρατεί
τον ακράτητον». 4
Οι Βιβλικές παραπομπές δεν πείθουν κανέναν και
έχουμε και σοβαρές επιφυλάξεις και για άλλες πηγές που επικαλούνται οι
οπαδοί της τεχνικής αυτής όπως π.χ., στα κείμενα «περί Ονείρων» του
Αριστοτέλη, στην αλληλογραφία του Αγίου Αυγουστίνου και σε κείμενα του
Θωμά του Ακινάτη. Και αυτό γιατί οι αναφορές δεν συνοδεύονται από την
αντίστοιχη αναλυτική παραπομπή στα αντίστοιχα έργα. Είναι πολύ πιθανόν
να υπάρχει και εδώ παρερμηνεία όπως συμβαίνει και στα εδάφια Β΄ Κορ. Ιβ’
1-4.
Αντιθέτως έχουμε σαφή αναφορά για το φαινόμενο στην …Βουδιστική βιβλιογραφία! Μεταφέρουμε αποσπάσματα από ομιλία του κ. Άγγελου Βιαννίτη (Ψυχολόγος Ph.D – ψυχοθεραπευτής, κλινικός υπνοθεραπευτής)5:
«Στη θιβετανική παράδοση, υπάρχει μια μορφή άσκησης, που ονομάζεται ονειρική γιόγκα, dream yoga ή MI-Lam, όπως την ονομάζουν.
Είναι μια σειρά ασκήσεων, διαλογισμών, εφαρμογών, που εφαρμόζονται πριν
από τον ύπνο, μετά τον ύπνο, κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και μέσα
στον ύπνο. Σκοπός αυτών των τεχνικών, είναι ν’ αποκτήσει κανείς συνείδηση μέσα στ’ όνειρό του….
»…Είχα
την τύχη, πριν από πολλά χρόνια, να βρεθώ σ’ ένα μοναστήρι στο Θιβέτ
και νά ’ρθω σ’ επαφή μ’ έναν από τους μεγαλύτερους δάσκαλους πάνω στην
dream yoga, κοντά στον οποίο ασκήθηκα για τρεις μήνες. Ήταν ο Lama Zopa
Riponche. Τότε, το ’91, ο Lama Zopa, στην πραγματικότητα, είχε να
κοιμηθεί 12 χρόνια! Δεν ξέρω τι σας ακούγεται αυτό – ακούγεται περίεργο,
έτσι; Τι σημαίνει; Έμπαινε σε στάση διαλογισμού – ποτέ δεν ξάπλωνε.
Έμπαινε σε στάση διαλογισμού – μπορεί νά ’κλεινε τα μάτια του ή μπορεί
να τά ’χε ανοιχτά – έμενε ακίνητος, αλλά κρατούσε εναργή τη
συνειδητότητά του και όλος αυτός ήταν ο αγώνας του. Γιατί το κάνουν
αυτό; Τόση σημασία έχουνε αυτά τα όνειρα ν’ αποκτήσεις
συνείδηση; Το κάνουν γιατί βασικά αυτή η άσκηση απορρέει από τον τρόπο,
με τον οποίο αντιλαμβάνονται τη διαδικασία του θανάτου. Έτσι όπως περιγράφουν το θάνατο, τον περιγράφουνε σε στάδια, τα οποία τα ονομάζουνε bardo….
»…Υπάρχει
ένα εκπληκτικό βιβλίο, απόκρυφο βιβλίο, που παλαιότερα ήταν από τα
απόκρυφα βιβλία, έτσι; Δεν μπορούσε να έχει πρόσβαση κανείς. Ήταν η
δεκαετία του ’20, του 1920 που ήρθε στη Δύση, αυτό το απόκρυφο βιβλίο.
Και μάλιστα την πρώτη φορά που εκδόθηκε, είχε πρόλογο από τον Carl Jung.
Είναι η Θιβετανική Βίβλος των Νεκρών. Είναι αυτό που
απαγγέλλει ο ιερέας, ο Lama, στο αυτί του νεκρού για να τον βοηθήσει να
περάσει αυτά τα bardo, αυτά τα στάδια. Η Θιβετανική Βίβλος των Νεκρών
και η αναλυτική φιλοσοφία αυτή για το θάνατο, περιγράφουνε πολύ
αναλυτικά το στάδιο του θανάτου, τη διαδικασία του θανάτου, το οποίο
είναι ένα bardo μόνο. Το περιγράφουν σε οκτώ στάδια. … Ο Θάνατος είναι
μια διαδικασία που συνεχίζεται και τη περιγράφουν αναλυτικά. Κατόπιν
περνάνε δύο ακόμη bardo, δύο στάδια στις πρώτες μεταθανάτιες
καταστάσεις. Υπάρχει μετά ένα τρίτο στάδιο και μετά ακολουθούν τα bardo,
τα οποία τα ονομάζουνε τα bardo της επαναγέννησης: πως δηλαδή η
συνειδητότητα φτάνει – ένας κύκλος είναι, έτσι; – φτάνει σ’ ένα σημείο
και μετά κατέρχεται πάλι. Αυτά τα στάδια, που έχουνε να κάνουνε αμέσως
μετά τη διαδικασία του θανάτου, τα δύο πρώτα bardo περιγράφονται για τη
συνείδηση του ατόμου σαν ονειρική φύση. Ακριβώς όπως βιώνουμε
τον εαυτόν μας μέσα στα όνειρα, έτσι θα βιώσουμε, μας λένε, την
αποδόμηση του ίδιου μας του υποσυνειδήτου. Είναι αυτά που υπάρχουν μέσα μας, τα οποία μορφοποιούνται και τα βιώνουμε σαν νά ’ναι απ’ έξω.
Σας
θυμίζει; Σας λέει κάτι αυτό; (ακροατήριο: «ένα όνειρο»)…Ένα όνειρο! Το
τι όνειρο θα δει ο καθένας, έχει να κάνει μ’αυτό που υπάρχει μέσα του.
Στα δύο πρώτα στάδια, μας λένε, ότι αυτό που κυριαρχεί περισσότερο είναι
τα βιώματα και οι αναμνήσεις αυτής εδώ της ενσάρκωσης. Κατόπιν περνάει
σ’ ένα άλλο στάδιο που έχει –να το πω έτσι– έχει χαθεί η ατομικότητα κι
έχει …η ψυχή, η συνειδητότητα του ανθρώπου, χαθεί μέσα στο μεγάλο ωκεανό
της Κοσμικής Συνειδητότητας. Για τους Θιβετανούς, είναι πολύ σημαντικό
ν’ αποκτήσουν συνείδηση σ’ αυτά τα μεταθανάτια στάδια. Περιγράφουν αυτά
τα μεταθανάτια στάδια, ακριβώς σαν όνειρο. Πολλές φορές αναφέρονται στα
όνειρα, σαν προγεύσεις θανάτου…σαν την…ότι είναι ένα δώρο για τον
άνθρωπο, ώστε μπορεί να βιώνει το συνειδητό «εγώ» του˙ αυτό, που ήδη η
ψυχή του έχει βιώσει, και θα βιώσει ξανά κατά τη διάρκεια του θανάτου.
Μας λένε ότι «ο θάνατος δεν είναι άγνωστος σε μας» και πιστεύουν ότι το ονείρεμα είναι μια ενθύμηση του θανάτου, αλλά και ένα πεδίο προπόνησης, αν θέλετε, γι’ αυτό».
Στην ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης του Βουδιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης – KARMA GYALTSEN LING6 βρίσκουμε πολλές αποκαλυπτικές πληροφορίες για την αρχαία παράδοση της «Γιόγκα του Ονείρου» (dream yoga):
«…Η
Γιόγκα του Ονείρου είναι ταντρικές διαδικασίες και τεχνικές εντός των
μπάρντο του ονείρου και του ύπνου και είναι προηγμένες πρακτικές της
Γιόγκα Νίντρα. Όψεις της σαντάνα της Γιόγκα του Ονείρου, εντάσσονται στην σειρά ασκήσεων των «Έξι Γιόγκα του Ναρόπα».
»….
Ο Padmasambhava έλαβε τη μετάδοση που κωδικοποιήθηκε ως «Η Γιόγκα της
Κατάστασης του Ονείρου» από τη ροή του πνεύματος της μυστηριώδους
Σίντα-γιόγκι Lawapa.
»….Το ψευδαισθησιακό Σώμα, το καθαρό φως και η σαντάνα της Γιόγκα του Ονείρου είναι αλληλένδετες.
Ο Ντύσουμ Κυένπα, ο πρώτος Κάρμαπα, πραγματοποίησε το «απόλυτο σίντι»
του μπόντι. Στην ηλικία των 50, ενώ ασχολούνταν με την σαντάνα της
Γιόγκα του Ονείρου.
»….Ένας
τύπος μετάδοσης με ιδιαίτερη έμφαση σε σχέση με την γιόγκα του ονείρου,
το συμβολισμό και την εικονογραφία και τις καταστάσεις ύπνωσης/έκστασης
είναι αυτή της «καθαρής όρασης» και η αντίληψη των σκεπτομορφών Σαμπόκακάγια και των απεικονίσεων γιντάμ.
»….Η
Θιβετανική Γιόγκα του Ονείρου περιγράφεται από τον Evans-Wentz στο
βιβλίο του «Θιβετανική Γιόγκα και Μυστικές Διδασκαλίες (Λονδίνο: Oxford
University Press, 1935) ως μία από τις έξι υποκατηγορίες της γιόγκα που
εκπονήθηκαν από το Θιβετάνο γκουρού Μάρπα και πέρασαν στον μαθητή του
Μιλαρέπα. Ο συγγραφέας περιγράφει έξι στάδια της γιόγκα του ονείρου. Στο
πρώτο στάδιο, αυτός που ονειρεύεται έχει την οδηγία να γίνει διαυγής
στο όνειρο. Στο δεύτερο στάδιο, αυτός που ονειρεύεται έχει εντολή να
ξεπεράσει το φόβο του περιεχομένου του ονείρου ώστε να υπάρχει η
επίγνωση ότι τίποτα στο όνειρο δεν μπορεί να προκαλέσει βλάβη. Για
παράδειγμα, ο διαυγής ασκητής θα πρέπει να σβήσει τη φωτιά με τα χέρια
του και να συνειδητοποιήσει ότι η πυρκαγιά δεν μπορεί να τον κάψει στο
όνειρο. Στη συνέχεια ο ασκητής πρέπει να αναλογιστεί πώς όλα τα
φαινόμενα τόσο στο όνειρο όσο και στην ξύπνια ζωή είναι παρόμοια επειδή
αλλάζουν, και ότι η ζωή είναι απατηλή και στις δυο καταστάσεις, λόγω της
συνεχούς αλλαγής. Τόσο τα αντικείμενα στο όνειρο όσο και τα
αντικείμενα στον κόσμο στην βουδιστική κοσμοθεωρία είναι κενά και
επομένως δεν έχουν ουσιαστικό χαρακτήρα. Αυτό είναι το στάδιο
όπου αντιμετωπίζουμε ως «ψευδαίσθηση», και εξισώνουμε την αίσθηση των
ονειρικών ψευδαισθήσεων με την καθημερινή εμπειρία στον εξωτερικό κόσμο.
Στη συνέχεια, ο ασκητής πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι αυτός ή αυτή
έχει τον έλεγχο του ονείρου, αλλάζοντας μεγάλα αντικείμενα σε μικρά,
βαριά αντικείμενα σε ελαφριά, και πολλά αντικείμενα σε ένα αντικείμενο.
»….Τέλος, στο έκτο στάδιο, οι
εικόνες των θεοτήτων (Βούδες, Μποντισάτβα, ή ντακίνι) πάνω στις οποίες
γίνεται οραματισμός, θα πρέπει να οραματίζονται στην κατάσταση του
διαυγούς ονείρου. Οι μορφές αυτές συχνά εμφανίζονται σε κομμάτια Θιβετανικής θρησκευτικής τέχνης (τάνγκα) και χρησιμοποιούνται στον διαλογισμό. Λέγεται
ότι συνδέονται ή συντονίζονται με το καθαρό φως του Κενού. Μπορούν
λοιπόν να χρησιμεύσουν ως συμβολικές πόρτες σε αυτή τη μυστικιστική
κατάσταση της ύπαρξης (το Κενό ή το καθαρό φως). Ο
ασκητής έχει εντολή να επικεντρωθεί σε αυτές τις συμβολικές εικόνες
χωρίς διάσπαση της προσοχής ή χωρίς να σκέφτεται άλλα πράγματα, έτσι
ώστε η αποκαλυπτική πλευρά αυτών των συμβόλων να γίνει προφανής.
»…. Μπορεί κανείς να ονειρευτεί τότε με διαύγεια και να κάνει διάφορα πράγματα, όπως: να ασκείται στις σαντάνα, να λαμβάνει μυήσεις, και μεταδόσεις, να πηγαίνει σε διάφορα μέρη, επίπεδα και λόκας, να επικοινωνεί με Γιντάμ, να κάνει διάλογο με πλάσματα, αισθανόμενα όντα, και ανθρώπους, όπως γκουρού, να πετά, να αλλάζει μορφή, κλπ…».
Παρατηρούμε ότι η σχέση με την Βουδιστική γιόγκα είναι άρρηκτη και παραδοσιακή.
Σκεπτομορφές, σύγχυση μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, η ψευδαίσθηση
του υπαρκτού κόσμου, εμφάνιση θεοτήτων πάνω στις οποίες γίνεται
οραματισμός, συντονισμός με το καθαρό φως του κενού, μυήσεις και
επικοινωνίες με πνευματικές οντότητες, είναι λίγα από τα ουσιαστικά
«οφέλη» της τεχνικής αυτής που σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια απλή ψυχαγωγική όπως ισχυρίζονται στα διάφορα μέσα ενημέρωσης οι
οπαδοί της. Αν και κάποιοι αναλώνονται σε προσπάθειες παντρέματος του
Ανατολικού Αποκρυφισμού (κινέζικης ιατρικής, γιόγκα, διαλογισμού κλπ) με
τον επιστημονικό κόσμο μέσω της …κβαντομηχανικής και της φιλοσοφίας,
εντούτοις θα δυσκολευτούν αρκετά να αποκρύψουν τη σχέση του Ελέγχου
Ονείρου (τη Δυτική εκδοχής του) με την επικοινωνία των Γιντάμ και των
σκεπτομορφών! Ίσως βέβαια να έχουν και για τις απροσδιόριστες αυτές
οντότητες κάποια επιστημονική ερμηνεία όπως έχουν για τη δράση της
δυναμοποίησης στην ομοιοπαθητική μαγεία ή την επίδραση των μεσημβρινών
στο ανθρώπινο σώμα!
Μέθοδος Σίλβα και Dream Control!
Σε εγχειρίδιο της οργάνωσης του Χοσέ Σίλβα (Mind Development and stress control, THE SILVA METHOD, Basic lecture series 1983-1984-1985) υπάρχει
εκτενής αναφορά στη μέθοδο του ελέγχου των ονείρων. Βλέπουμε δηλαδή ότι
η μέθοδος του Σίλβα επανέρχεται ξανά με επιστημονικοφανές προσωπείο
αρκετά χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση.
Εκτός από τον Βουδισμό, ο Έλεγχος του Ονείρου και η Ονειρική Γιόγκα βρίσκει έδαφος στις Γνωστικές θεωρίες
του Σαμαέλ Αουν Βεόρ (Samael Aun Weor) ο οποίος σε πολλά από τα βιβλία
του και τις συνεντεύξεις του δίνει λεπτομερείς εξηγήσεις για τα
συνειδητά όνειρα τα οποία ταυτίζει με τα λεγόμενα «Αστρικά ταξίδια». Για
τον Βεόρ η Ονειρική Γιόγκα είναι το μέσο δια του οποίου θα μπορέσει ο
εκπαιδευόμενος να μυηθεί στα «αστρικά ταξίδια». Πριν αναφερθούμε στα
«ταξίδια» αυτά ας πούμε ότι ο «μεσσίας» των «Γνωστικών» Βεόρ διδάσκει
«ένα σύστημα χειραγώγησης στο οποίο αναμειγνύει πρακτικές για την
,,Εκμηδένιση του ΕΓΩ’’, -ως ΕΓΩ λογίζεται το σύνολο των ελαττωμάτων τού
ανθρώπου-, χρησιμοποιώντας τα ,,κλειδιά’’, δηλαδή: ,,συγκέντρωση’’,
διαλογισμό, εξωσωματικές διαδικασίες («αστρικά ταξίδια»), μάντρα και
γυμναστικές ασκήσεις γιόγκα. Ακόμη χρησιμοποιεί σεξουαλικές πρακτικές
τάντρα που τις ονομάζει ,,Αλχημεία’’ ή ,,Σεξουαλική Μαγεία’’». 7
ΤΟ ΑΣΤΡΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ
Για
να μη μπερδέψουμε τον αναγνώστη με περιττές πληροφορίες δεν θα
αναφερθούμε στις ουσιαστικές διαφορές μεταξύ του «Ελέγχου Ονείρων» με τα
«Αστρικά ταξίδια» αλλά μόνο στην ταύτισή τους όπως αυτή προβάλλεται
στις θεωρίες του Σαμαέλ Αουν Βεόρ. Στο βιβλίο του «Το Μήνυμα του
Υδροχόου» (κεφ.33, Πρακτικές) διαβάζουμε (οι τονισμοί με σκούρα δικοί
μας):
«Έχουμε
δώσει πολλά κλειδιά για να βγαίνουμε συνειδητά με το αστρικό σώμα, και
χιλιάδες σπουδαστές έχουν μάθει να βγαίνουν στο αστρικό.
Εντούτοις,
έχουμε δει στην πράξη, ότι εκείνοι οι άνθρωποι που δεν μπορούν να έχουν
τον νου ήρεμο και ήσυχο ούτε για μια στιγμή, που είναι συνηθισμένοι να
πεταλουδίζουν από σχολή σε σχολή, από αδελφότητα σε αδελφότητα, πάντα
ανήσυχοι, πάντα απασχολημένοι, δεν κατορθώνουν να βγαίνουν συνειδητά με
αστρικό σώμα.
Το κλειδί για να βγούμε στο αστρικό συνειδητά είναι να αδειάσουμε τον νου.
Ξαπλωμένος στο κρεβάτι του, ο σπουδαστής θα ζητήσει από τον Εσωτερικό Θεό του να τον βγάλει από το σώμα. Κατόπιν, μετά από την παράκληση, ο σπουδαστής πρέπει να αδειάσει τον νου. Για αυτή την πρακτική είναι άχρηστο να σκεφτόμαστε. Καταλαβαίνοντας το ανώφελο του να σκέπτεται, ο σπουδαστής δεν θα σκέπτεται απολύτως τίποτα. Έτσι, καταλαβαίνοντας ότι το να σκέπτεται είναι ανώφελο, κατά την διάρκεια αυτής της πρακτικής, ο νους θα είναι ήσυχος και σιωπηλός. Πρέπει καταρχήν να καταλαβαίνουμε ότι η διαδικασία της σκέψης είναι ένας δεσμός στο να βγούμε συνειδητά στο αστρικό. …
Μετά θα κοιμηθεί ο σπουδαστής ήρεμα. Εάν ο σπουδαστής κατορθώσει να κοιμηθεί χωρίς σκέψη, με τον νου ήρεμο και σε σιωπή, τότε ξυπνά συνειδητά έξω από το φυσικό σώμα και ανέρχεται στην γνώση έμπνευσης.
Είναι απαραίτητο ο ονειρευόμενος να ξυπνήσει. Είναι επείγον να ξυπνήσουμε την συνείδηση. Όλα
τα ανθρώπινα όντα ταξιδεύουν σε αστρικό σώμα κατά την διάρκεια των ωρών
του ύπνου, αλλά δυστυχώς ζουν στο αστρικό επίπεδο με την συνείδηση
κοιμισμένη, περπατούν ονειρευόμενοι.
Όταν ο ονειρευόμενος ξυπνά από τα όνειρά του, ανεβαίνει στην γνώση έμπνευσης. Οι
Δάσκαλοι της Λευκής Αδελφότητας δεν ονειρεύονται. Ζουν όλες τις ώρες με
την συνείδηση ξύπνια, και σε κατάσταση επιφυλακής, ακόμα κι αν τα
φυσικά σώματά τους κοιμούνται μέσα στο κρεβάτι τους».
Στην ιστοσελίδα Γνωστική Διδασκαλία8 διαβάζουμε σε σειρά μαθημάτων που βασίζονται πάνω στη παράδοση που ίδρυσε ο Σαμαέλ Αούν Βεόρ (οι τονισμοί με σκούρα δικοί μας):
«…Πώς
μπορεί αυτός που ονειρεύεται να παρατηρεί τα όνειρα του εάν δεν είναι
ξύπνιος; Πώς είναι δυνατό να προσέχουμε αυτό που συμβαίνει μέσα μας όταν
κοιμόμαστε;
…Κάθε ζωντανό πλάσμα εγκαταλείπει το σώμα όταν κοιμάται. Τα πάντα υπάρχουν ακριβώς στο φυσικό επίπεδο όπως υπάρχουν στο Αστρικό Επίπεδο.
…Πάντα βρίσκουμε
αυτά τα όντα που καλούμε Δασκάλους σε διαφορετικές περιοχές, Αγγέλους, ή
Θεούς, που είναι όντα που είναι ξύπνια στα ανώτερα επίπεδα και θέλουν
να μας βοηθήσουν. Και έτσι είναι που θα θυμόμαστε και θα καταλαβαίνουμε τους τύπους οραμάτων που θα μας δίνουν με την εξάσκηση της Ονειρικής Γιόγκα.
Στη Βικιπαίδεια διαβάζουμε:
«Σε μία μελέτη 14 ατόμων με ικανότητα πρόκλησης συνειδητών ονείρων το 1991, όσοι εκτελούσαν WILD, [Ένα
συνειδητό όνειρο από εγρήγορση (WILD - wake initiated lucid dream)
επιτυγχάνεται όταν το άτομο από την πλήρη εγρήγορση μεταβαίνει σε όνειρο
χωρίς διακοπή στην συνείδηση] ανέφεραν εμπειρίες
παρόμοιες με πτυχές των εξωσωματικών εμπειριών όπως αιώρηση πάνω από το
κρεβάτι και αίσθηση αποχωρισμού από το σώμα.9 Λόγω
της φαινομενικής επικάλυψης μεταξύ των συνειδητών ονείρων, των
προθανάτιων εμπειριών και των εξωσωματικών εμπειριών, είναι πιθανό κατά
τους ερευνητές να αναπτυχθεί ένα πρωτόκολλο πρόκλησης συνειδητού ονείρου
παρόμοιου με τις ανωτέρω εμπειρίες στο εργαστήριο. 10
Η ταύτιση της τεχνικής αυτής με τα λεγόμενα «αστρικά ταξίδια» είναι προφανής.
Ο π.Ιωάννης Κωστώφ μιλάει για την πνευματική διάσταση των «ταξιδιών» αυτών: «Πολλές
παραθρησκευτικές παραφυάδες μιλούν για την αστρική προβολή, για τα
αστρικά σώματα˙ ότι δηλαδή μπορεί κάποιος να βγαίνει από το σώμα του και
με το λεγόμενο αστρικό σώμα να πλανάται στο σύμπαν, να πηγαίνει σε
άλλους πλανήτες, να κάνει τέτοια ταξίδια και μάλιστα ανέξοδα! Όλα αυτά
είναι προϊόντα απίστευτης ανοησίας και συγχύσεως, αλλά όχι μόνο αυτό… Η
αστρική προβολή και το αστρικό σώμα είναι καθαρά δαιμονικά πράγματα,
είναι εμπειρίες τού Διαβόλου. Έχω την εξής περίπτωση: Ήρθε ένας νεαρός, ο
οποίος πηγαίνει σε μια από τις παραπάνω οργανώσεις εδώ στην Αθήνα, σ’
ένα «ταξιδιωτικό γραφείο», δηλαδή, αστρικών εκδρομών! Εκεί τού είχαν
μάθει —μου τα ‘λεγε ο ίδιος— να κάνει επικλήσεις δαιμόνων (προφανώς
αυτοί θα ήταν οι ξεναγοί!) και ταξίδια «με το αστρικό του σώμα». Αυτά τα
πράγματα συνδέονται άμεσα στις οργανώσεις αυτές και είχε φθάσει στο
σημείο να έρχονται απρόσκλητοι οι δαίμονες στο δωμάτιο του και να τού
κάνουν φασαρία και να μη μπορεί να τους διώχνει. Γι’ αυτό ήρθε να
ζητήσει την βοήθεια της Εκκλησίας. Ε! Με τέτοια πράγματα που κάνεις,
όταν τον Διάβολο τον παίρνεις για οδηγό σου για αστρικά ταξίδια με
αντίτιμο το χάσιμο της ψυχής σου, πως περιμένεις μετά να ξεμπλέξεις μ’
αυτόν; Θα σου ‘ρχεται απρόσκλητος!.. Προσοχή, λοιπόν, σ’ αυτά τα
πράγματα, αστρικές προβολές κ.τ.τ.. Είναι σατανικά!»11
Η
ξενόγλωσση ιστοσελίδα World of Lucid Dreaming παραδέχεται μεταξύ άλλων
και τα εξής: «Η Επιστημονική κατανόηση μας για το φαινόμενο OBE (out of
body=εξωσωματικές εμπειρίες) δηλώνει σαφώς ότι πρόκειται για ένα είδος συνειδητού ονείρου. Δεν είναι τυχαίο ότι οι εξωσωματικές τεχνικές είναι σχεδόν ταυτόσημες με του συνειδητού ονείρου (Lucid Dream). Είναι σχεδόν το ίδιο φαινόμενο (!!!)12
ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΕΣ ΟΝΤΟΤΗΤΕΣ ;
Ο
Louis Dyer είναι ένας οραματιστής καλλιτέχνης και εικονογράφος από το
Πλύμουθ, UK. Σε ηλικία μόλις 22 ετών έχει ήδη δημιουργήσει μερικά
φανταστικά και πρωτότυπα γραφικά έργα με βάση τις εμπειρίες του από
«διαυγή όνειρα» και «αστρικά ταξίδια». Ο ίδιος μιλάει για τα πρόσωπα που
εικονίζει στα έργα του13:
«Στις
παλαιότερες δουλειές μου και ειδικά στα έργα μου από τα «διαυγή
όνειρα», το πρόσωπο της ζωγραφικής ήμουν εγώ ο ίδιος. Ένιωθα ότι είναι
απαραίτητο να τοποθετηθώ τον εαυτό μου σε αυτά τα έργα, επειδή ήταν
προσωπικά. Ωστόσο, τώρα έχω σταματήσει να θεωρώ επίκεντρο τον εαυτό μου
και συχνά ζωγραφίζω αυτό που εγώ αποκαλώ ονειρικές οντότητες.
Συχνά στις εμπειρίες μας ερχόμαστε σε επαφή με ονειρικές οντότητες. Οι οντότητες αυτές διαφέρουν στην εμφάνιση, και έχουν χαρακτηριστικά που βρίσκεις σε έντομα, κλόουν, ξωτικά, εξωγήινους, και ούτω καθεξής. Αλλά αυτό που με ενδιαφέρει είναι το πώς μερικές φορές αυτές οι οντότητες μοιάζουν πολύ με την ανθρώπινη μορφή. Είναι κοινά αποδεκτό ότι αυτά τα πρόσωπα εμφανίζονται να διδάξουν τον εξερευνητή ένα μάθημα ή για να περάσουν ένα μήνυμα. Μερικές φορές μπορεί να εμφανιστούν ως κακόβουλα όντα που θα μας κακομεταχειριστούν και θα μας βασανίσουν ή σαν θεία πλάσματα που αγαπούν και διαφωτίζουν. Ανεξαρτήτως εμπειρίας ή οντότητας να μην ξεχάσετε ποτέ αυτές τις συναντήσεις».
«…καὶ μή ἀκούετε τὰ ἐνύπνια ὑμῶν
τὰ ὁποῖα ὑμεῖς ὀνειρεύεσθε» (Ιερ. 29:8)
Αγγίξαμε επιφανειακά το θέμα των «διαυγών ονείρων» και των μεθόδων ελέγχου των. Και σε αυτή την μέθοδο διαπιστώθηκε ότι υπάρχει θρησκευτικό υπόβαθρο. Η παλαιά «νέα» Εποχή απλώς αλλάζει το περιτύλιγμα της πλάνης ώστε να δελεάσει όσους δεν αγρυπνούν. Από όποια πλευρά και να μελετήσεις το θέμα του lucid dream καταλήγεις στο συμπέρασμα ότι ασφαλώς οι συνέπειες στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου είναι τραγικές. Εκτός από την σύγχυση και την εξάρτηση που προκαλούν τέτοιες ενασχολήσεις η εκπαίδευση του νου στην καλλιέργεια της Φαντασίας έχει καταστροφικά αποτελέσματα για τη σωτηρία μας.
Σύμφωνα
με τους Πατέρες της Εκκλησίας για να φτάσει ο άνθρωπος στην πολυπόθητη
θέωση πρέπει να απαλλαχθεί όχι μόνο «από την φαντασίωση, αλλά και από αυτήν την ίδια την ενέργεια του φαντάζεσθαι, έστω και σε καλά πράγματα. Γιατί στην διδασκαλία των αγίων Πατέρων βλέπουμε ότι ο
νους για να φθάση στην θεωρία του Θεού απαλλάσσεται τελείως από κάθε
εικόνα, έστω και καλή, ακόμη δε απαλλάσσεται και από αυτούς τους
λογισμούς και τους συλλογισμούς, έστω κι αν είναι καλοί για την εξέλιξη
του πολιτισμού και την προσαρμογή μας στον κοινωνικό χώρο». 14
Ο
άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής γράφει για το θέμα της φαντασίας ότι όπως η
ηδονή και η οδύνη, και όπως η λήθη και η άγνοια, έτσι και η
φαντασία είναι μεταπτωτικά φαινόμενα και, επομένως, για να φθάση ο
άνθρωπος στην θέωση πρέπει να απαλλαγή και να ελευθερωθή από αυτά. 15
Και ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος λέγει ότι «και όσα ομοιώματά τινα νομίζει ο νους υπέρ αυτών ποιείσθαι, φαντασία λέγεται και ουκ αλήθεια… Η αιτία της φαντασίας των εικόνων η ασθένεια, και ούχ η καθαρότης εστί τού νοός». 16
Κάποιοι αντιπαραβάλλουν τα οράματα των Αγίων με τα «διαυγή όνειρα» αλλά «όταν
οι άγιοι φθάνουν στην θεωρία του Θεού, των αγγέλων και άλλων αγίων,
αυτό γίνεται γιατί προηγήθηκε κάθαρση της καρδιάς, και ο νους απηλλάγη
από κάθε είδους φαντασία και από κάθε είδους εικόνα. Έβλεπαν δια της
θεώσεως «ξένον θέαμα, ξένον άκουσμα», χωρίς να υπάρχη η ενέργεια τού
φαντάζεσθαι». 17
Στο υπέροχο βιβλίο «Οι Γκουρού ο Νέος και ο Γέροντας Παΐσιος» του Δ. Φαρασιώτη διαβάζουμε την εμπειρία του από τη συμμετοχή του σε ένα σεμινάριο της οργάνωσης Silva:
«Αµέσως µετά το ΟΜ, µε κλειστά πάντοτε µάτια, ακούµε το δάσκαλο να µας λέει: «Θα µετρήσω αργά και καθαρά, ανάποδα, από το δέκα µέχρι το ένα. Σε κάθε νούµερο φαντασθείτε ότι πηγαίνετε ένα σκαλοπάτι βαθύτερα … σαν να κατεβαίνετε µε µια σκάλα … βαθύτερα, ολοένα και βαθύτερα… δέκα … εννέα … επτά έξι … κατεβαίνετε τη σκάλα βαθύτερα, ολοένα και βαθύτερα … πέντε τέσσερα … τώρα βρίσκεσθε σε ένα βαθύτερο επίπεδο του νου και θα κατεβείτε ακόµα πιο βαθειά … τρία … δύο … κατεβαίνετε όλο και βαθύτερα» συνεχίζει η υποβλητική φωνή του δασκάλου. Ακολουθούμε τις οδηγίες και νοιώθουµε να κατεβαίνουµε «ολοένα και βαθύτερα, σ’ αυτή τη φανταστική σκάλα. Τέλος πάντων, φτάνουµε κάποτε στο ένα. Όντως είµαστε σαν να µισοκοιµόµαστε … το σώµα βαρύ, τα βλέφαρα βαρειά, και ο νους αλλοιώτικος, σαν σε ύπνο έχοντας όµως κάποια συνειδητότητα … όντως είµαστε «βυθισµένοι» … ή µήπως θα ήταν ακριβέστερα να πω «υπνωτισµένοι» …
«Αµέσως µετά το ΟΜ, µε κλειστά πάντοτε µάτια, ακούµε το δάσκαλο να µας λέει: «Θα µετρήσω αργά και καθαρά, ανάποδα, από το δέκα µέχρι το ένα. Σε κάθε νούµερο φαντασθείτε ότι πηγαίνετε ένα σκαλοπάτι βαθύτερα … σαν να κατεβαίνετε µε µια σκάλα … βαθύτερα, ολοένα και βαθύτερα… δέκα … εννέα … επτά έξι … κατεβαίνετε τη σκάλα βαθύτερα, ολοένα και βαθύτερα … πέντε τέσσερα … τώρα βρίσκεσθε σε ένα βαθύτερο επίπεδο του νου και θα κατεβείτε ακόµα πιο βαθειά … τρία … δύο … κατεβαίνετε όλο και βαθύτερα» συνεχίζει η υποβλητική φωνή του δασκάλου. Ακολουθούμε τις οδηγίες και νοιώθουµε να κατεβαίνουµε «ολοένα και βαθύτερα, σ’ αυτή τη φανταστική σκάλα. Τέλος πάντων, φτάνουµε κάποτε στο ένα. Όντως είµαστε σαν να µισοκοιµόµαστε … το σώµα βαρύ, τα βλέφαρα βαρειά, και ο νους αλλοιώτικος, σαν σε ύπνο έχοντας όµως κάποια συνειδητότητα … όντως είµαστε «βυθισµένοι» … ή µήπως θα ήταν ακριβέστερα να πω «υπνωτισµένοι» …
«Τώρα βρίσκεστε σε ένα βαθύ, ενεργειακό επίπεδο του νου» συνεχίζει ο
δάσκαλος, «θέλω να δείτε καθαρά µέσα στο νου σας µε χρώµατα, τις εικόνες
που θα σας λέω … ένα κόκκινο τριαντάφυλλο … ένα ηλιοβασίλεµα … µια
λίµνη … ένα ποτάµι … ένα παγωµένο βoυvό … ένα αστέρι … κ.λ.π.».
Οι εντολές δίνονται αργά-αργά. Μια σειρά από κατευθυνόµενες εικόνες
περνάει µέσα από το νου µου. Κάτι σαν τηλεόραση. Ανάλογα µε το πόσο
ανεπτυγµένη φαντασία έχει το κάθε άτοµο, βλέπει καθαρά η καθαρότερα τις
εικόνες … Σίγουρα πάντως µε αυτόν τον τρόπο όλοι µας καλλιεργούµε και
αναπτύσσουµε τη φαντασία µας.
Μετά µας ζητάει «να φαντασθoύμε και να φτιάξουµε το πνευματικό µας εργαστήρι, όπου θα πηγαίνουµε κάθε φορά που θα εκτελούµε την τεχνική».
Άλλος φαντάζεται µια σπηλιά, άλλος µια βίλλα στην κορυφή ενός βουνού,
άλλος ένα τεράστιο διαµέρισµα στην κορυφή ενός ουρανοξύστη, κλπ …. όπως
τα συζητήσαµε αργότερα στο διάλειµµα.
Μας
ζητάει «να το φαντασθούµε στις πιο µικρές του λεπτοµέρειες». Το κάνουµε
… µας αφήνει µπόλικο χρόνο … η φαντασία µας δουλεύει στο φούλ.
Μετά από αυτό µας ζητάει «να «δούµε» µέσα στα νου µας κάτι που θα
θέλαµε να µας συµβεί» … Μας δίνει το χρόνο … Άλλος «βλέπει» τον εαuτό
του όµορφο, άλλος «βλέπει» τον προϊστάµενό του να του δίνει αύξηση,
άλλος «βλέπει» τον εαυτό του να είναι πλούσιος … οι προσωπικές επιθυµίες
του καθένα βγαίνουν στη φόρα … ονειρευόµαστε µε κλειστά µάτια … Ερώτηση: Σε τι διαφέρουν αυτές οι σκηνές που φανταζόµαστε µέσα στο µuαλό µας από τα πραγµατικά όνειρα; … Απάντηση: Αυτά είναι όνειρα κατά βούληση, προγραµµατισµένα…
…
Είπαµε και άλλα. Γίναν και άλλα περιστατικά που, αν τα αναλύσει κανείς,
µπορεί να βγάλει πολλά συµπεράσµατα. Εγώ όµως θα συγκεντρώσω την
προσοχή µου σε τρία θέµατα:
α)
Η πρακτική αυτή δουλεύει µε τη φαντασία. Συνέχεια µας καλούσαν να
φαντασθούμε διάφopα πράγµατα. Να φαντασθoύµε ότι κατεβαίνουµε τα
σκαλοπάτια µιας σκάλας, να φαντασθoύµε διάφoρες εικόνες, ένα ποτάµι, µια
λίµνη, ένα αστέρι, κλπ. και αργότερα να φαντασθούµε ολόκληρες σκηνές
π.χ. να φαντασθoύµε το «πνευµατικό εργαστήρι µας» πώς είναι φτιαγµένη η
πόρτα, οι τοίχοι, τα παράθυρα, το πάτωµα, το κρεβάτι κλπ., και µάλιστα
«µε κάθε λεπτοµέρεια».
Στή συνέχεια να φαντασθoύµε πάλι δυναµικές σκηνές µε κίνηση.
Να
«δούµε» τον εαυτό µας να ζει σαν πλούσιος, να φαντασθoύµε το αφεντικό
µας να µας δίνει αύξηση … Γίναµε λοιπόν µικροί σκηνοθέτες και βλέπαµε τα
έργα µας να παίζονται µέσα στο νου µας µε τη δύναµη της φαντασίας.
Άρα αυτό που χρειάζεται και αυτό που καλλιεργείται µε τη µέθοδο αυτή είναι η φαντασία του νoυ. Μάλιστα
δε, αν σκεφτεί κανείς κάποιο άτοµο που εξασκεί καθηµερινά και για
χρόνια τη µέθοδο αυτή, τότε µπορεί εύκολα να καταλάβει πόσο θα έχει
αναπτύξει τη δύναµη της φαντασίας του από τη µια, αλλά και πόσο µεγάλο
κοµµάτι της ζωής θα βρίσκεται στο χώρο της φαντασίας ή τουλάχιστον κάτω
από την επίδρασή της από την άλλη…»18.
Εδώ βλέπουμε ότι και μια άλλη νεοεποχίτικη μέθοδο που σήμερα ονομάζεται «Οραματισμός» (συνήθως συναντιέται ως «Δημιουργικός Οραματισμός»)
και αποτελεί τη βάση για την εκπαίδευση στελεχών επιχειρήσεων μέσω
υποχρεωτικών σεμιναρίων, σχετίζεται με τα «διαυγή όνειρα». Αν και η
μέθοδος εφαρμόστηκε υπό αυτή τη μορφή από τον Χοσέ Σίλβα τη δεκαετία του 1940 γνωστή ως Μέθοδος Σίλβα ή Silva Mind Control, βλέπουμε ότι κατάφερε να επικρατήσει με διαφορετικές ονομασίες. Το ίδιο ακριβώς δογματικό υπόβαθρο έχει και ο λεγόμενος «Θεραπευτικός Οραματισμός».
Ο Οραματισμός εν γένει βασίζεται στην μέθοδο της εικονοπλασίας.
Αναλυτικά με το θέμα του Οραματισμού ασχολούμαστε σε εργασία μας που θα
δημοσιευθεί σύντομα.
Κάποιες
φορές μάλιστα προκειμένου να επιτευχθεί μεγαλύτερη διεύρυνση της
φαντασίας χρησιμοποιούνται και φάρμακα/βοηθήματα όπως Calea Zacatechichi
(aka Herb Dream, Artemisia Vulgaris (aka Mugwort), Silene Capensis (aka
Αφρικής Root Dream), Γκαλανταμίνη, βιταμίνη Β5, βιταμίνη Β6, χολίνη,
μελατονίνη.
Επίλογος από τον γ.Παΐσιο
Προσοχή στην φαντασία
-Γέροντα,
έχετε πει ότι πρέπει να αποφεύγουμε κατά την ώρα της προσευχής να
φέρνουμε στον νου μας διάφορες εικόνες από την ζωή του Χριστού κ.λπ.
Γιατί;
-Για
να μη μας πλανέσει ο διάβολος με φαντασίες. Η φαντασία είναι καλή,
είναι μεγάλη δύναμη, αν αξιοποιηθεί. Μερικοί άνθρωποι μπορεί λ.χ. να
δουν τώρα ένα τοπίο και μετά από έναν χρόνο να το θυμούνται ακριβώς
όπως είναι και να το ζωγραφίσουν. Αυτό είναι μια ικανότητα που την δίνει
ο Θεός στον άνθρωπο, αλλά ο διάβολος την εκμεταλλεύεται. Εκείνοι
που πλανιούνται, ό, τι βλέπουν ή διαβάζουν, το φαντάζονται όπως θέλουν
και ύστερα αυτήν την φανταστική εικόνα την πιστεύουν για πραγματικότητα. Για να βοηθηθούν, χρειάζεται πολλή παρακολούθηση οι καημένοι, γιατί συνέχεια τους ξεγελάει ο διάβολος. Γι’ αυτό, όποιος έχει εκ φύσεως φαντασία, πρέπει να προβληματίζονται, όταν του λένε ότι δεν σκέφτεται σωστά, και να βάζει ερωτηματικά στον λογισμό του. 19
ΠΗΓΕΣ:
- http://www.iphonehellas.gr/35094/dreamon-ios-app-controls-dreams/
- http://www.dreamviews.com/content/lucid-dreaming-faq-49/
- http://www.dreamviews.com/content/lucid-dreaming-faq-49/
- Περί Θεωρίας και πως θεωρούν οι άξιοι, από το βιβλίο ‘ΓΕΡΩΝ ΙΩΣΗΦ Ο ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ’ του γ.Ιωσήφ του Βατοπαιδινού http://www.egolpion.com/astrikh_provolh.el.aspx
- Άγγελος Βιαννίτης Ph.D, Μαθ 5: Κείμενο Ομιλίας «Υπνος – Όνειρα – Θάνατος» http://aviannitis.blogspot.gr/2013/04/5_15.html
- https://www.facebook.com/events/274289232629912/?ref=3&ref_newsfeed_story_type=regular
- ΕΣΩΤΕΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΝΕΟ-ΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ ΩΣ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ- Ιωάννου Μηλιώνη http://www.egolpion.com/eswterismos_neognostikismos.el.aspx
- http://gnosticteachings.blogspot.gr/2006/05/blog-post_19.html
- Lynne Levitan, Stephen LaBerge (1991). Other Worlds: Out-of-Body Experiences and Lucid Dreams, Nightlight 3(2-3). The Lucidity Institute
- Green,J. Timothy (1995). «Lucid dreams as one method of replicating components of the near-death experience in a laboratory setting.». Journal-of-Near-Death-Studies 14: 49
- «Πίστη και Λογική» ο π.Ι.Κωστώφ απαντά ερωτήματα του Μανώλη Μελινού. http://www.egolpion.com/astrikh_provolh.el.aspx
- Out of Body Experiences: Are OBEs Real or Lucid Dreams? http://www.world-of-lucid-dreaming.com/out-of-body-experiences.html
- http://www.world-of-lucid-dreaming.com/louis-dyer-interview-lucid-dreams-and-art.html
- 15. 16. 17. ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ, ΦΑΝΤΑΣΙΑ, ΦΑΝΤΑΣΜΑ-Αρχιμ. Ιεροθέου Βλάχου, «ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ» Τόμος Α΄ – Α΄ Έκδοση 1989,σσ. 354-362 – Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου 321 00 ΛΕΒΑΔΕΙΑ, Τ.Θ. 107 Τηλ.: 2261035135, 6944 504297 πρωινές ώρες Fax: 22610 39201 http://www.pelagia.org e-mail: pelagia@pelagia.org http://www.egolpion.com/fantasia_fantastiko.el.aspx
18 Διαλογισμός, Αυτοΰπνωση, Φαντασία (β) Διαλογισμός ή
Αυτοΰπνωση, Εκ του βιβλίου «Οι Γκουρού ο Νέος και ο Γέροντας
Παΐσιος» http://www.impantokratoros.gr/Dialogismos-Fantasia.el.aspx
19 Οι μαύρες δυνάμεις του σκότους «ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΙΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ τ. Γ΄» ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΣΟΥΡΩΤΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 – Η φοβερή πλάνη
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:
- The Dark Side of Lucid Dreams http://dreamstudies.org/2008/10/08/the-dark-side-of-lucid-dreams/
- Συνειδητό όνειρο http://el.wikipedia.org/wiki/Συνειδητό_όνειρο
- Η ΘΕΟΣΟΦΙΑ- π.ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ, ΓΚΟΥΡΟΥΪΣΜΟΣ, ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΑΘΗΝΑ 1997 – 4Η ΕΚΔΟΣΗ http://www.egolpion.com/theosophy_ii.el.aspx
- ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΣΟΦΙΑΣ-π. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ, Ο ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΤΕΥΧΗ 4-10,ΑΘΗΝΑ 1996 http://www.egolpion.com/kritiki_theosofia.el.aspx
- THOUGHT-FORMS-ANNIE BESANT AND C.W. LEADBEATER, THE THEOSOPHICAL PUBLISHING HOUSE Adyar, Madras, India • Wheaton, Illinois, USA http://www.anandgholap.net/Thought_Forms-AB_CWL.htm
- DREAM YOGA-ΓΙΟΓΚΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ, Διδασκαλίες & Μεταδόσεις http://samsara.gr/dream-yoga-%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CE%BA%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%BF%CF%85/
- Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΟΥ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ http://clubs.pathfinder.gr/LUCID_DREAMING/671741
- Lucid Dreaming FAQ http://www.dreamviews.com/content/lucid-dreaming-faq-49/
- Lucid dreams: Απόκτησε τον έλεγχο των ονείρων σου! http://fridge.gr/6107/stiles/lucid-dreams/
- The Incubus http://watarts.uwaterloo.ca/~acheyne/incubus.html
- World of Lucid Dreaming: Developing Conscious Dream Control http://www.world-of-lucid-dreaming.com/
- World of Lucid Dreaming http://www.facebook.com/worldofluciddreaming
- Lucidipedia http://www.lucidipedia.com/
- http://www.gotquestions.org/Jesus-drug-dimethyltryptamine.html
- What is the Jesus drug (dimethyltryptamine)? http://www.gotquestions.org/sleep-paralysis.html
- Are there any Christian doctrines that cover lucid dreaming? http://christianity.stackexchange.com/questions/4323/are-there-any-christian-doctrines-that-cover-lucid-dreaming
- Lucid Dreams and Astral Projection satanic? http://www.christianforums.com/t7389926/
- Escaping From Nightmares with Lucid Dreaming http://www.world-of-lucid-dreaming.com/escaping-from-nightmares.html
- How to Control Dreams to Stop Nightmares http://www.wikihow.com/Control-Dreams-to-Stop-Nightmares
- π. Ευσέβιος Βίττης: Η Φαντασία http://tokandylaki.blogspot.gr/2013/06/blog-post_27.html
- Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ Ευαγγέλου Καρακοβούνη http://www.im-glyfadas.gr/01/03/01030039.asp
- MIT Neuroscientists Say Inception Will Soon Be Possible in Real Life http://bostinno.streetwise.co/2013/06/27/mit-neuroscientists-say-inception-will-soon-be-possible-in-real-life/
- The real-life ‘Inception’ helmet that can fool people into thinking fake scenes are real http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2194314/The-real-life-Inception-helmet-fool-people-thinking-fake-scenes-real.html
- Real life Inception: Two ‘mad scientists’ create sleep mask that lets people CONTROL their dreams http://www.dailymail.co.uk/news/article-2147181/Dream-come-true-Two-mad-scientists-create-sleep-mask-lets-people-CONTROL-dreams.html
18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013
http://www.hristospanagia.gr/?p=25335#more-25335
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου