Η
πνευματική λογική μας διδάσκει, πως οι αρρώστειες και γενικά οι
θλίψεις, που μας στέλνει ο Θεός, είναι μέσα έκφρασης του ελέους Του και
της ευσπλαγχνίας Του για μας. Όπως τα πικρά φάρμακα τους άρρωστους τους
ωφελούν πιο πολύ από τα γλυκίσματα, έτσι και αυτές βοηθούν εκείνους που
τις υπομένουν στη σωτηρία και στην αιώνια ευτυχία πιο πολύ από τα
θαύματα! Συχνά, πολύ συχνά, μια ασθένεια είναι πιο μεγάλη ευεργεσία από
ένα θαύμα! Η αρρώστεια είναι τόσο ουσιώδης ευεργεσία, ώστε η απαλλαγή
μας από αυτή (έστω και με θαύμα!) να μας βλάπτη, αφού αφαιρεί ένα πιο
μεγάλο αγαθό• ένα αγαθό που με κανένα τρόπο δεν μπορεί να συγκριθή με το
πρόσκαιρο αγαθό, που μας προσφέρει με θαύμα η θεραπεία μας από κάποια
αρρώστεια[79].
1. Ο πτωχός Λάζαρος, για τον οποίο μιλάει το
Ευαγγέλιο, δεν εθεραπεύθηκε ποτέ από την βαρειά αρρώστεια του• ούτε
απηλλάγη από τη φτώχεια του. Απέθανε στην ταλαίπωρη εκείνη κατάσταση,
στην οποία βασανιζόταν τόσα χρόνια. Όμως, λόγω της υπομονής του, οι
άγγελοι τον επήραν και τον επήγαν στην αγκαλιά του Αβραάμ[80]. Η αγία Γραφή μας λέγει ολοκάθαρα, πως ο Θεός σε κείνους που αγαπάει στέλνει πολλές πίκρες, και κυρίως αρρώστειες σωματικές[81].
Σε κάθε της σελίδα η αγία Γραφή μας λέγει, ότι όλοι ανεξαιρέτως οι
άγιοι επέρασαν την επί γης ζωή τους βαδίζοντες την οδό την στενή και
τεθλιμμένη, που είναι γεμάτη θλίψεις, πίκρες, στερήσεις[82].
Με αυτή τη γνώμη για τις θλίψεις, οι αληθινοί δούλοι του Θεού
αντιμετώπιζαν τις θλίψεις, που τους συνέβαιναν, με πολύ μεγάλη
περίσκεψη• και με αυταπάρνηση. Όποιες και αν ήσαν, τις εδέχοντο σαν να
τους έπρεπαν! Γιατί επίστευαν ολόψυχα ότι δεν θα τους συνέβαιναν, αν δεν
τις επέτρεπε ο δικαιοκρίτης Θεός θεωρώντας τες κατάλληλες για τις
πνευματικές ανάγκες τους. Η πρώτη τους δουλειά, όταν τους συνέβαινε
κάποια θλίψη, ήταν να βάλουν βαθειά στο νου τους ότι τους έπρεπε!
Αναζητούσαν στον εαυτό τους την αιτία[83]. Και την εύρισκαν.
Και μετά, μόνο αν διαπίστωναν, ότι η θλίψη αυτή τους εμπόδιζε στην
ευαρέστηση του Κυρίου, μόνο τότε, Τον παρακαλούσαν να τους απαλλάξη από
αυτή. Και πάλι όμως αφήνανε την εκπλήρωση ή μη εκπλήρωση του αιτήματός
τους, στη διάθεση του Κυρίου. Και ποτέ δεν τολμούσαν να ειπούν, πως ο
τρόπος, με τον οποίο αυτοί αντιμετώπιζαν την δοκιμασία τους, ήταν ο
σωστός. Γιατί πράγματι, ποτέ δεν είναι δυνατό να είναι ο σωστός. Γιατί η
κρίση του χοϊκού ανθρώπου, έστω και αν είναι και άγιος, δεν μπορεί ποτέ
να αγκαλιάση και να ιδή τα πράγματα καλλίτερα από το παντέφορο όμμα του
Κυρίου. Ο Θεός ξέρει, γιατί στέλνει δοκιμασίες στους εκλεκτούς Του.
2. Ο άγιος Απόστολος Παύλος μας πληροφορεί, ότι τρις
παρεκάλεσε τον Κύριο να τον απαλλάξη από ένα άγγελο Σατάν, που τον
εμπόδιζε να τρέχη να κηρύττη την χριστιανική πίστη. Μα δεν εισακούσθηκε!
Η κρίση του Θεού στο σημείο αυτό ήταν διαφορετική από την κρίση του
θεόπνευστου αποστόλου Του[84]!
Πρέπει να αφήνωμε τον εαυτό μας στο θέλημα του Θεού. Γιατί μόνο τότε,
μόνον όταν ποθούμε ειλικρινά και με βαθειά ευλάβεια να γίνεται παντού
και πάντοτε το θέλημά Του, μπορούμε να εμπιστευώμαστε, ότι έχομε φρόνημα
πνευματικά σωστό.
3. Πολλοί άγιοι μοναχοί, όταν αρρωστούσαν, εδέχοντο
την αρρώστεια τους σαν την πιο μεγάλη ευεργεσία του Κυρίου. Και
αγωνίζονταν να συνεχίσουν ανεπηρέαστοι την δοξολογία του Θεού. Δεν
ζητούσαν την θεραπεία, παρ’ ότι οι με θαύμα θεραπείες από σωματικές
ασθένειες είναι συνηθισμένες στους άγιους μοναχούς. Προτιμούσαν να
ζητούν από τον Θεό δύναμη να τις περάσουν με υπομονή και με ταπείνωση.
Γιατί και το πίστευαν και το διεκήρυτταν, ότι αυτό ήταν πιο ψυχωφελές
από κάθε είδους άσκηση, που τυχόν θα έκαναν με το δικό τους θέλημα!
Ο άγιος Ποιμήν λέγει:
Οι τρεις αυτές εργασίες του μοναχού είναι μεταξύ τους ίσες• να
ησυχάζη στην έρημο• να είναι άρρωστος και να ευχαριστή τον Θεό• να ζη
στην υπακοή γέροντος παρ’ ότι έχει καθαρό (δυνατό) μυαλό[85].
4. Οι πιο μεγάλοι άγιοι μοναχοί έζησαν στην Σκήτη
της Αιγύπτου. Ένας από αυτούς ήταν ο όσιος Βενιαμίν. Η ζωή του ήταν
γεμάτη αρετές. Και γι’ αυτό ο Θεός του έδωσε πλούσια το χάρισμα των
ιαμάτων. Και ενώ λοιπόν είχε αυτό το χάρισμα, ο ίδιος είχε μια πολύ
βαρειά αρρώστεια: μια χρονίας μορφής υδρωπικία! Μερικές φορές απέπνεε
μια φοβερή δυσοσμία. Και τότε οι μοναχοί αναγκάζονταν να τον μεταφέρουν
από το κελλί του, σε μέρος μακρινό! Και στο κελλί του να βγάζουν εντελώς
τις πόρτες! Και του είχαν φτιάξει ένα ειδικό κάθισμα, γιατί δεν του
ήταν δυνατό να ξαπλώση στο κρεβάτι! Μα και στην κατάσταση αυτή ο όσιος
συνέχιζε να θεραπεύη τους άλλους! Και εκείνους, που βλέποντας τα
παθήματά του τον συμπονούσαν, τους συμβούλευε και τους παρακαλούσε, να
προσεύχωνται για την ψυχή του• και να μη νοιάζωνται για το σώμα του.
«Όταν το σώμα μου ήταν γερό, τους έλεγε, δεν είχα καμμιά ιδιαίτερη
ωφέλεια από αυτό. Τουλάχιστον τώρα που έπεσα σε αρρώστεια δεν μου
προξενεί βλάβη!»[86].
5. Ένας άλλος άγιος, ο Αββάς Πέτρος, έλεγε, ότι,
κάποιος επεσκέφθη τον όσιο Ησαΐα τον αναχωρητή. Τον ευρήκε να πάσχη από
μια βαρειά αρρώστεια. Και του εξέφραζε τη συμπόνια του. Ο όσιος του
απάντησε: Παρ’ ότι έχω τόσο πολύ συμφιλιωθή με την σκέψη της αρρώστειας
μου, μόλις και μετά βίας κατορθώνω να διατηρώ την μνήμη της φοβεράς
εκείνης ώρας (του θανάτου και της κρίσεως)! Αν το σώμα μου ήταν καλά, η
μνήμη εκείνη θα είχε σβήση μέσα μου. Όταν το σώμα είναι υγιές, τότε
ρέπει πιο πολύ σε πράξεις και ενέργειες επιζήμιες και αντίθετες στο
θέλημα του Θεού. Οι δοκιμασίες μας είναι μια μέθοδος, που μας οδηγεί
κάπως πιο σίγουρα στην τήρηση των εντολών του Θεού[87].
Οι άγιοι πατέρες το ήξεραν πολύ καλά, ότι στις θλίψεις και δοκιμασίες
μας αξία έχει η υπομονή• και ότι η υπομονή είναι κάτι που εξαρτάται από
μας τους ίδιους. Για αυτό και κατηγορούσαν μόνο τον εαυτό τους. Εβίαζαν
έτσι την καρδιά τους να έχη υπομονή[88]. Έφερναν στη μνήμη
τους το θάνατο, το κριτήριο του Θεού, τις αιώνιες τιμωρίες• και με την
ανάμνησή τους, οποιαδήποτε και αν είναι η σημασία, η εντύπωση και η
αίσθηση των επιγείων θλίψεων, εξασθενίζει[89]. Ανέβαζαν τη
σκέψη τους στην πρόνοια του Θεού. Υπενθύμιζαν στον εαυτό τους την
επαγγελία του Υιού του Θεού, ότι θα είναι αδιάστατα ενωμένος με εκείνους
που Τον ακολουθούν και θα τους φυλάττη[90].
Παρορμούσαν τον εαυτό τους να έχη ευψυχία και ανδρεία. Πίεζαν τον
εαυτό τους να δοξάζη και να ευχαριστή τον Θεό για τις θλίψεις. Τον
έσπρωχναν στην συνειδητοποίηση της αμαρτωλότητός τους, που τους έκανε
άξιους κάθε τιμωρίας. Ενθυμούντο και την ευσπλαγχνία του Κυρίου, αλλά
και την δικαιοκρισία του. Και καταβάλλοντας κάθε προσπάθεια, να έχουν
υπομονή, ανέπεμπαν εκτενείς προσευχές στο Θεό να τους δίνη αυτό το θείο
χάρισμα της ευλογημένης υπομονής, που είναι πάντοτε αχώριστη από το άλλο
χάρισμα του πνεύματος, την ευλογημένη ταπείνωση• γιατί οι δύο αυτές
αρετές, είναι εγγύηση σωτηρίας και αιώνιας μακαριότητας.
6. Οι μεγάλοι σημειοφόροι άγιοι πατέρες, παρ’ ότι
τους ήταν τόσο εύκολο, δεν εθεράπευσαν ποτέ τους μαθητές τους, όταν κατά
θέλημα Κυρίου αρρωστούσαν. Αυτό το έκαναν για να μην τους στερήσουν το
πνευματικό αγώνισμα και την ωφέλεια, που θα είχαν με την υπομονή, αν
περνούσαν την αρρώστεια τους, όπως ορίζει η παράδοση της Εκκλησίας μας.
7. Ο ηγούμενος του κοινοβίου της Γάζας, όσιος
Σέριδος, ο μαθητής του μεγάλου εκείνου Βαρσανουφίου, που έζησε με
απόλυτη σιωπή στο κοινόβιο αυτό, ήταν για πολλά χρόνια άρρωστος. Μερικοί
από τους γέροντες της αδελφότητος παρακαλούσαν τον Μέγαν (Βαρσανούφιον)
να θεραπεύση τον ηγούμενο. Ο όσιος Βαρσανούφιος τους απάντησε:
«Μερικοί άγιοι άνθρωποι (που υπάρχουν εδώ) θα μπορούσαν να
παρακαλέσουν για την υγεία του τον Θεό, να μη ξαναρρωστήση ούτε μια
ημέρα. Και αν Τον παρακαλούσαν, θα γινόταν. Και εγώ του το είπα αυτό. Αν
όμως αυτό γινόταν, θα έχανε την ευκαιρία να αποκτήση την μεγάλη
καρποφορία της υπομονής. Μα τι λέτε; Δεν ξέρει, πόσο έχω υποφέρει εγώ;
Τι αρρώστειες! Τι πυρετούς! Τι θλίψεις; Και να, τώρα ευρίσκομαι στον
εύδιο αυτό λιμένα. Και αυτόν πολύ τον ωφελεί η αρρώστεια του. Τον
μαθαίνει να έχη υπομονή και να ευχαριστή τον Θεό»[91].
Βιβλιογραφία
[79] Ιακ. 4, 3.
[80] Λουκ. 16, 22.
[81] Εβρ. 12, 6 εξ.
[82] Εβρ. 12, 3.
[83] Μάρκου του Ασκητού, Περί των οιομένων εξ έργων
δικαιούσθαι κεφ. 6 «Ο τον δεσπότην τιμών, ποιεί τα κελευόμενα. Σφαλείς
δε ή παρακούσας, υπομένει ως ίδια τα επερχόμενα».
[84] Β’ Κορ. 12, 7-10.
[85] Γεροντικό, Ρούφου Β’.
[86] Πατερικόν κατ’ αλφάβητον.
[87] Ησαΐου Αναχωρητού, Λόγος ΚΖ’.
[88] Αββά Δωροθέου, Λόγος Ζ.
[89] Ματθ. 10, 28-31.
[90] Ματθ. 28, 20.
[91] Αββά Βαρσανουφίου, απάντησις 130.
http://www.orthodoxfathers.com/THaymata-simeia-Agios-Ignatios-Alexandrovits-Mpriantsianinoph/Ypomoni-chreiazetai
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου